Ei helg i slutten av april/starten av mai settes av til å øve på marsjering og spilling slik at Småbispan ser og høres så flott ut som Småbispan helst selv vil på 17.mai. Både SK, AK og HK skal øve, så hold av helga! Program kommer når det nærmer seg.
Småbispan spiller i konfirmasjonen til korpsets egne konfirmanter. Denne spillingen er viktig for korpselevene, de har vært med i mange år og dette tjener både som motivasjon og takk. Vi spiller i alle typer konfirmasjoner og markeringer, det viktigste er at elevene blir gjort stas på.
Dokment med mer detaljert oversikt over oppmøtested og tid kommer når det nærmer seg.
Våren 2026 feires følgende Småbisper:
Janna-Kristin lørdag 2.mai
Klara Dato kommer
Tim Dato kommer
Alle må huske å ta med instrumenter hjem i forkant, også konfirmantene, for de skal jo være med og spille på en marsj de selv velger ut. Alle møter i blåuniform.
Elevene sørger selv for å komme seg til og fra oppmøtestedet for spillingene, avtal gjerne samkjøring! Vi trenger noen voksne som kan følge korpset, rydde trafikk osv.
Oppmøtested er satt ca 15 min før avtalt spilling hos konfirmanten. Vi marsjerer bort, spiller en marsj etter konfirmantens ønske, og trer av på konfirmantens kommando. Deretter får korpselevene litt nøttefri servering (ca 15-20 min pause), før de takker for maten, spiller opp og marsjerer tilbake til oppmøtestedet for henting.
HK har i flere år fått det ærefulle oppdrag å spiller i pausen under Rosenborgs 16.mai-kamp. Vi krysser fingrene for at vi også får det i år. I så fall vil det bli øving på Lerkendal i forkant, dette gjennomføres vanligvis i vanlig øvingstid mandag eller torsdag.
Nøyaktig program legges når det nærmer seg, og vi vet hvilken rekkefølge Bispehaugen skole skal gå i årets barnetog. Det kan derfor bli noen endringer med tanke på når SK og AK skal møte. HK går uansett alltid en morgenrunde i nærmiljøet, før flaggheis til fanfare og nasjonalsang kl. 08:00. Sølv- og gullmedaljene til dem som har vært i korpset 3 og 5 år blir høytidelig utdelt. Det blir deretter servert en tradisjonell frokost med påsmurt mat for hele korpset i gymsalen , før oppstilling til barnetoget.
Etter barnetoget kan barna hentes i Midtbyen, og får noen timer fri, før vi på ny samles på Rosenborg skole for å lede an i et lite lokalt barnetog til særlig glede for barnehagebarna som ikke får være med i byen på formiddagen. Toget ender i skolegården på Bispehaugen skole, der korpsene har oppvisning som starten på skolegårdsfesten.
Tidsplan:
06.45: Oppmøte HK
07.00: Oppstilling HK. Velkommen og Ja, vi elsker
07.05: Morgenrunde
Tidspunkt kommer: Oppmøte SK/AK
07.50: Oppstilling hele korpset
08.00: Flaggheis og nasjonalsang. Fanfare og Ja, vi elsker
Tidspunkt kommer: Medaljeutdeling
Tidspunkt kommer: Frokost for hele korpset i gymsalen.
Tidspunkt kommer: Oppstilling for hele korpset. Korspet spiller Ja, vi elsker (2 vers). Tale og dikt v/skolen.
Tidspunkt kommer: Avgang fra Bispehaugen
Tidspunkt kommer: Tidspunkt for oppmøte i Bispegata,
Tidspunkt kommer: Barna kan hentes i Kjøpmannsgata, ganske langt ned mot Bakke bru.
Gi beskjed til en av de voksne som følger toget om at du har hentet barnet ditt (gjelder SK og AK), så slipper vi frykte at vi har mistet noen <3
15.30: Oppmøte hele korpset Rosenborg skole
15.45: Avgang fra Rosenborg skole
Ca 16.00: Skolegårdsfesten starter. Oppvisning SK/AK og HK.
Hver 17.mai deler Småbispan ut medaljer til de som har gått 3 eller 5 år i korpset. Medaljeutdelingen er høytidelig, og skjer om morgenen i forbindelse med flaggheis kl 8. Dette er en viktig utmerkelse og en flott opplevelse.
REGLER FOR UTDELING AV MEDALJER
1) Sølvmedalje utdeles etter 3 år i korpset.
2) Gullmedalje utdeles etter 5 år i korpset.
3) Ulik start-dato håndteres slik: Eleven må ha begynt i korpset før nyttår for at det skal regnes som ett år den påfølgende 17. mai.
4) Eventuell permisjonstid trekkes i fra måned for måned.
Liste over hvem som skal motta årets medaljer legges ut når det nærmer seg.
Gi beskjed til styret@smabispan.no dersom du tror det er noen feil, så retter vi opp.
Under følger litt info angående lotteri, premier og skolegårdsfesten i anledning 17.mai. Detaljert kjøreplan kommer senere.
Dersom du vil invitere med noen i familie, nettverk, barnehage, bestemødre, studenter, forbipasserende eller innfødte til denne fine felles festen i nærmiljøet, kan du sende dem lenke til denne sida: 17.mai på Bispehaugen, eller tipse dem om dette Facebook-arrangementet.
Småbispan har i alle år arrangert skolegårdsfest for nærmiljøet. Dette skal vi også få gjøre i år til glede for nærmiljøet! Aktiviteter på skolegården skaper en fin ramme rundt 17.maifeiringen på Bispehaugen, men utløser også behovet for en del premier. Det er både snakk om premie til 17.mai-lotteri og godteri til aktivitetene og konkuransene i skolegården.
Alle familier må antakelig levere inn innpakket/stykkpakket godteri. For eksempel kjærligheter på pinne, twist, konfekt, innpakket sjokolade, men ikke godteri i løsvekt. Mer informasjon kommer når det nærmer seg.
Hver familie skal levere én kanne kaffe og en kake oppdelt i serveringstykker, evt boller/muffins, til kafé-salget under skolegårdsfesten. Dette leveres på 17. mai.
Alle familier må stille opp på vakter på ulike poster under skolegårdsfesten 17.mai (ca. 2 timer). Vaktene er i tidsrommet kl. 15-17 eller kl.17-19.
Bytt innbyrdes om vakten du får ikke passer.
Vaktlister legges ut når det nærmer seg.
Småbispans 17.mailotteri er en viktig inntekstkilde . Alle familier skal selge så mange loddark som mulig med 50 lodd á 10,-. til lotteriet som trekkes 17.mai. Selg på jobb, til venner og familie og i nabolaget. Eller kjøp noen lodd selv ;) Be kjøper betale til deg, så kan du vippse samlet videre til korpset. Mer informasjon kommer når det nærmer seg.
Vi trenger premier til lotteriet, så om du kan bidra eller kjenner noen som kan bidra med premier, ta kontakt med Drift ved leder Tor Arne Alseth!
Selg lodd!
Dette er en meget viktig inntektskilde for korpset og vil komme barna våre til gode under årets sommertur.
Selg gjerne flere ark!!!
Det er veldig fint om du vil invitere med noen i familie, nettverk, barnehage, bestemødre, studenter, forbipasserende eller innfødte til denne fine felles festen i nærmiljøet. Det vil bli lagt ut Facebook-arrangement når det nærmer seg, som kan deles med omverden.
Informasjon om aktiviterer i april og juni
Nyttig informasjon vedrørende uniformenes finurlige verden.
Foto: Candy Anquetil Deck